Wednesday, April 8, 2015

DENGKI. SAMPAI MATI



AS SALAM
Apa khabar semua.

hari ni aku nak tulis pasal apa yang aku dengar kat Radio Ikim semalam.

pasal Dengki ataupon bahasa saintifik dia, Busuk Ati =(

pada dasarnya. ( amboih ayat ) kalau sesiapa pon ada penyakit ni, ustad dalam radio tu cakap memang sangat susah nak hilang. satu2 jenis penyakit yang memang ada kemungkinan ntuk kita bawak terus sampai mati.

aku khusyuk ja dok dengar radio tu pastu aku terus terpikir. ade tak agak2 aku tengah dengki dengan sesapa skrg ni? aku betul2 pikir. aku pikir dalam2. pastu aku da penat pikir, memang aku rase buat masa ni aku memang takde dengki atau iri dengan sesape. kalau org nak dengki denagn aku tu, lagi la tak mungkin. haha. ape yang ade kat aku ni nak dengki. bukan duit bnyak kete besar pon. phone pon iphone 5 ja. bg kat anjing pun dia pulang balik.

so back to the story, ustad cakap sape yang ade ade dengki mendengki ni hidup dia memang takkan tenang. sebab sebok nak memikir pasal orang, sebok nak berlawan bergaya dan memburuk2 kan orang. ( hoh. takde keje laa. nak basuh anak berak masak lipat baju dia kemas meinan ja pon da sempot )



so ustad tu cerita bila hati kite terlalu sebok nak mndengki dengan org lain, kita akan mudah terlepas pandang apa yg lagi penting depan mata kita. dan org yg kurang sangat rasa bersyukur dia ja akan sebuk dan taknak mnsyukuri nikmat sendiri.

satu je lah nak tanya dengan berdengki dapat apa? duit? kereta rumah?
so kalau tak dapat apa dapat dosa ja baik takyah laa
buang masa ja.


No comments:

Post a Comment