Wednesday, July 20, 2011

_ $top Being @nnoying _

assalamualaikum dan selamat petang. ( tarik nafas panjang2 ) . dan Istighfar dulu, Astaghfirullahalazim.

ok, straight to the point. tak taulah panjang mane entri ni akan jadi.

1stly, aku bukanlah pakar Counsel yang nak mengaunselkan orang lain. aku cakap sebab aku rase perlu. ( sebenarnye geram pun ye jugak )

kenapa kena berhenti jadi menjengkelkan? sebab awak menjengkelkan orang!!! thats the answer. kalau awak buat semua benda yang paling tak menganggu and tak bwat orang sekeliling awak rase jengkel, then, tak perlu berhenti. ( tak faham pun, bwat2 faham je lah ).

no.1 , theres a guy in my class yang lately makin berubah. 2 weeks i've been away for Johor, and suddenly i came back, theres a few dat complaining about him. sort of things like, that guy perasan bagus and selamber je kutuk other persons when they didnt perform well in their presentation, keep feel that he is the man, selalu rase yang ape dia bwat smua betul and, worstly, dia fikir dia je yang ade perasaan. annoying kan? but, on the other side, other classmates, yang memang totally tak suke dengan that guy punye behaviour, wat all of you do? besides talking on his back, and spread those bad things? so you guys, thats annoying too!! dia punye perangai macam tu, so korang as a friends, kena tolong dia berubah!! bukan mengutuk and memburuk2kan dia. tau tak yang tu lagi teruk dan sangat2 menjengkelkan?? nasiblah, aku bukan jenis yang mudah terpengaruh. ape2 pon yang aku dengar, aku takkan percaya 100%. aku takkan judge mane2 and siape pon sampai aku tau yang pasti. after that, i found out memang that guy seriously changing to become a realy annoying person. tapi yang lagi teruk adalah kawan2 yang teruk sebab tak berani untuk tegur kesalahan kawan sendiri. aku tak suke tengok korang yang fikir buruk antara 1 sama lain. aku tak pernah buat korang semua macam tu. kita kan satu kelas. stop being annoying!

no.2 , theres a girl plak, yang tak taulah dapat mimpi ape, tibe2 je datang kelas pakai tudung on that particular day, sedangkan sebelum ni she's free hair person. then ade sorang classmate ni, pon tak berapa nak ade sopan santun, sound that girl "kalau setakat pakai tudung main2, baik tak payah!". Fuhh!! that girl punye melenting, macam kereta dia kena langgar lari. then, terjadilah babak beberapa minit dalam kelas tu. sampai lah lecturer masuk, and kelas bersurai. then this girl, datang lah jumpe aku ( see? aku kan cikgu kaunselor dalam kelas tuh ) and flashback balik semua yang jadi macam lah aku takde dalam kelas tu. this girl, cakap yang that guy tu perasan bagus ( perasan bagus lagi ) , and takde hak nak cakap macam tu, bla bla bla..... ok, heres the opinion. 1stly, cara that guy tu, memang tak betul TAPI, dia betul! dalam Islam, takde istilah ON OFF kak. sape yang kate u, as a perempuan islam, boleh bukak and pakai tudung sesuka hati u? ape yang aku baca, takde alasan " belum ready" "buat ape pakai kalau tak ikhlas" and ape2 jelah yang menyebabkan korang tak bertudung. islam kate dia WAJIB. so, alasan ape yang boleh lawan hukum WAJIB tu?? seems like, kau lagi nak menangkan ape yang kau bwat sedangkan dah terang lagi bersuluh, kau memang berdosa. and disebabkan perkara ni, korang tak bercakap, tak bertegur, sedangkan dalam islam, tempoh untuk kita tak bertegur dengan sahabat yang kita gaduh, cuma 3 hari je. habis, sape nak tanggung dosa korang yang dah berminggu2, masuk berbulan2, and bertahun2 jap lagi? salah is salah lah. terima lah dengan hati terbuka. stop being annoying.

no.3 , isu skandalisme. I REALY HATE IT. theres a girl yang memang cantik ( tapi tak bagi aku, sebab perempuan yang cantik just only bile dia tutup aurat dia dengan sempurna ) but not this girl. dia ni, ntahlah. pendek crite, she's been friends with some guys. hotstaf. then the worst thing is, shes feel too good about it. belajar takde la pulak sebuk nak sungguh2. bongkak. bangga diri. takabbur. then jadi isu bile one of guy yang dia berkawan, kawan dengan orang lain pulak. sum1 yang dia kenal lah. ( faham tak nieh. aiyark! ) then dia ni pun spread la ntah ape2 crite kat orang lain, and creates no-no situation. then tak taulah ape masalah dia, rase tercabar ke, tak boleh trime ke, dia sumtimes still bothering dat guy lagi. awak, trime jelah kenyataan yang dia dah pun pilih and berkawan dengan orang lain. kalau awak too good, then why does he leaves you? so, this girl pon berkawan, berkawan, berkawan dengan some other guys, and surely, tempoh mase yang sekejap je. coz for her, itu semua SKANDAL je. hahaha.. dat girl boleh gelak macam tu je. kumpul skandal. awak nak bangge dengan orang sebab perkara ni, awak tak sedar ke awak jatuhkan maruah sendiri? ade orang lain yang berkawan konon dengan 'skandal awak' tu, tapi awak tak sedar, awak berkawan dengan orang yang pernah jugak jadi 'skandal' orang lain. hahahah... gelakkan lah diri sendiri wak.. contoh macam ni lah. "kalau kau kata aku berkawan ni dengan skandal kau, kau pon sedar lah sebab kau pon sebenarnye ade kawan dengan skandal aku, kesian sebab kau tak tau" ... humm. the moral was, untuk sorang perempuan argue dengan kawan dia sebab skandal2, betul2 perkara meyedihkan. so girls, stop being annoying.
( kalau aku, tak pernah nak ambik kesah pon ape yang orang sekeliling nak cakap, coz wat eva it is, he's with me now. kan tu yang lagi penting. kalau Tuhan tak takdirkan macam tu, then dia takkan jadi. tak kesahlah berapa ramai orang pon yang dia dah berhubungan sebelum ni, tapi sekarang dia berhubungan dengan aku. kenapa nak fikir orang lain lagi? kalau dia akan berhubungan dengan orang lain pulak selepas aku, maksudnya aku pun tak sesuai untuk dia macam orang lain tu, tapi kalau dia akan terus berhubungan dengan aku, maksud nya akulah yang paling sesuai untuk dia. same goes to me, berusaha mencari yang terbaik. percayalah kat takdir. Allah dah berfirman : lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik, dan lelaki yang sebaliknya adalah untuk perempuan yang sebaliknya juga. semua akan dapat yang paling sesuai untuk diri dia. )

so korang semua nak gaduhkan ape? benci betul lah bertekak sebab lelaki ni. cuba bergaduh iman sape lagi kuat? sape lagi banyak puasa sunat? sape tutup aurat paling baik? aku boleh terima lah kalau macam tu. pakwe kau lah, skandal aku lah, korang seriesly ke nak cakap macam tu? Masya Allah. korang... dunia kita ni betul2 dah tua... kiamat tu dah hampir sangat dah. hubungan yang halal dalam islam hanya melalui PERKAHWINAN. tolong faham tu baik2! korang masih muda and banyak nak capai dalam hidup. so kalau bab yang tu pon huruhara lagi, jangan nak cakap lah pasal lelaki. ingatlah mak ayah.solat, syahadah, puasa, aurat, dah cukup jage ke? tapi kalau korang yakin, aku cabar korang, kahwin lah, and buktikan kau boleh jadi isteri dan ibu solehah. aku cabar korang!!!

No comments:

Post a Comment