Monday, September 3, 2012

cantik bukan subjektif


Aku tak kata ape yg orang duk kata2 selama ni salah. Sebab org suka cakap cantik tu subjektif. Kerana dia susah nak dikata, sukar nak digambarkan, and cantik ada banyak jenis. Ada org suka putih, ada orang suka hitam. Ade kate Kebaya cantik, ada kata Jubah yang cantik. =(
Maksud aku kat sini, tak semua cantik tu tak boleh dikelaskan sebagai satu cantik. I mean, cantik.

Mesti ada satu benda yang semua org kat dunia ni kena setuju bahawa itulah yang cantik.
Mcm mana?  Sebenarnya perkara ni tak payah nak argue panjang2. Dalam Quran dah cakap, hadis2 banyak dah cerita. Benda yang paling cantik kat dunia ni adalah WANITA SOLEHAH . Cmon guys. Takkan korang taknak setuju kot?

Perempuan yang menjaga diri, tutur kata, perangai, akhlak dan kecantikannya, dia lah yang CANTIK. Or maybe, PALING CANTIK. And aku berani cakap, gerenti satu dunia akan setuju bnda yang sama. Yang tak setuju tu kena polish hati sket.
So bila ada kawan2 or sesape yang suka cakap “Cantik kan dia syu?” “tengok tu, cantik kan dia?”. Ataupon tengok gambar kat internet “cantik kan?” Susah aku nak jawap. And aku pon terpikir. Memang dia sengaja tepek berpuluh2 gambar dia kat internet ni untuk org tengok , comment and puji ke? Extremely pathetic laa kalau mcm tu.

Bagi aku semua org cantik. Allah jadikan semua org ade kelebihan,nur, dan aura dia masing2, terserah diri sendiri nak “tayang mcm mane”
So untuk level kita2 yang biase2 ni, pendek citer  camni lah pandgn aku. Kalau kita pon tau cakap yang setiap Allah jadikan tu dah memang cantik, dah tu kenapa pi gatai2 tgn tu nak cukur2 and buang alis kening tu? Sebuk nak tukar2 kaler rambut dari itam pegi pink, merah, kuning. Nak jugak pakai ketat2 nak tunjuk sgt bentuk bdn tu.. sebab kalau kita dah tau yang kita memang cantik, tak perlu buat semua tu pon. So kepada sesape yg buat tu.. sorry fellas, i olls rase CANTIK takkan wujud dalam kamus hidup anda.



=) Muka tak perlu make up tebal untuk nampak cantik. Tapi hati kena make up bia selalu cantik.

No comments:

Post a Comment