Monday, April 9, 2012

kolot.


Assalamualaikum semua.

Tibe2 sgah kat sini, dah lame ke online? Baru lagi takpe laaa.

Kalau dah lame, elok lah gi cari bnde lain plak nak buat. komputer@laptop@ipad@tablet ni kalau hadap lame2 pon tak elok jugak..

Tapi terpulang kat korg lah kalau nak on9 tak berenti 2 dari subuh sampai subuh pon. Hal korang kan? Aku cume cakap jer...

Terlanjur aku dah cakap pasal on9 tuh, aku nak crite sikit. Tak tau lah perkara ni memang current trend nowadays or wat, tapi duk lame2 depan laptop on9 ntah pahape menda, nampak cool ker? Nampak cam dey alls celik mate sgt ke? (aku tengok kdg2 tak lah bijak mane pon. Bnyak gak bnde yg dey alls tak tau )
So, aku rase aku KOLOT sebab aku tak involve dalam trend yg hot ni. On9 tak salah. Seriesly. Aku pon gune internet. Aku pun bukak Youtube, Blog, Twitter ( i just love it soo much ) tapi aku respect dgn diri aku sekurg3 nye aku tak addicted to it. So biler aku nampak makhluk2 yg asyik duk berkepit ngn BB diorg, sebuk ngan status or wat so eva, timeline bagai, aku jadi annoyed giler2.

Most of the time, kalau terjumpe kawan2 lame kat pasar malam ke, mall ke, U ke, diorg mesti tanye
“Syu, ape Fesbuk kau?”
so, aku jawab bnde betul lah
“ Aku takde Fesbuk”

 and soalan gerenti yg akan aku dapat lepas tuh

“laaaa.... kenapa kau takde fesbuk?”

sooo.. aku tengok mood jugak time tuh nak jawab mcm maner. Kalau malas

“ broadband aku selalu barred laa. Bayar ntuk wat assignment jer”  

kalau rajin

 “ aku tak suke la Fesbuk. Dulu aku ade. Memang la best dapat chat ngan kawan2 sume, tapi bg aku bnyak lagi part2 yg tak best. Kalau sorg tuh mngutuk, yg lain giler2 dok like, tambah2 comment, eee sakit la hati aku semua tuh. Belum lagi ambik gambar ngan pakwe makwe mngalahkan laki bini, mulut muncung2, habis segala lurah nak tayang, tambah plak malay, org Islam, lagi sakit hati aku”

Korang nak tau tak ape reaksi org yg tanye tuh? For sure diorg akan terdiam sekejap, pastu depends lah. Pernah gak ade org yg cam tak puas hati ngan jawapan aku so dia akan balas

 “ alah. Itu semua atas kau. Kalau kau tak suke, tak payah lah masuk campur”

So jawapan bals balik aku senang jer

“sebab aku taknak masuk campur lah aku takde Fesbuk. Aku tak pernah doubt hak org lain, korang nk buat ape pun, ikot lah. Even family aku ade Fesbuk, hak diorg lah. Dah aku tak suke, kenapa org tak boleh trime? Daripada aku nak melayan jugak bnde2 yg aku tak minat, tambah dosa secara tak lngsung tuh, dah aku boleh jauhkan diri, baik aku jauhkan. Kalau terdesak sgt lain lah cerita. Org lain gune internet ni bijak. Pandai bahagi mase, memang ade bnde nak jual, nak cakap. Tapi dari setakat nak update frust lah, nak bercuti ngan pakwe lah, tension sampai nak bunuh diri lah, baik tak payah”

“ooooo.... ok”

“aku tak kesah pun korg nak ade Fesbuk. Aku respect hak korg, korg respect hak aku lah. Kalau betul kau nak cari aku sgt pun, tak payh risau lah zaman canggih ni. Senang je weh dunia dah maju.  Even beribu kawan2 yg kau ade kat Fesbuk tuh, paling kuat, 50 org je kau duk sembang kan? Yang lain bersawang je...”  

“hhehhee... hummm” sambil sengih2..

Ade sorg budak lelaki ni kalau di tanye kenape takde Acc Fesbuk :

Bukan saya tak mau, saya tau Fesbuk tu buat kite senang berhubung ngan member2, tapi saya tak sgup lah nak tngok segala macam dosa ngan maksiat dalam Fesbuk tu. Lagi bnyak Lagha dari Pahala. Gambar kawan2 perempuan bnyak yg tak tutup aurat dalam tuh. Hari2 saye tengok, hari2 dapat dosa free. Bukan sorg dua, berpuluh2 pulak tuh. Kawan lelaki pon buat bnde tak elok, masukkan kat situ. Saye ni kecik hati dgn perangai diorg. Nak tegur sgt2 kang, terasa plak member tuh. So, saye buat keputusan bia saye tak nampak.  Saye tak rase saye rugi pon. Hati saye lg tenang sbnr nye. Takde ape2 alasan pon yg boleh kite gune untuk bnarkan pkare ni. Kalau kite rase itu je care yg ade, bohong. Doalah kat Allah, mesti Dia tunjuk bnyak jalan lain. Dan yg pling penting sekali, terserahlah hak masing2. Org lain alhamdulillah iman dia kuat. Saye tak. Kalau perkara tu lagi bnyak bawak kesan buruk pada saya, baik saya jauhkan diri. Sekurg2 nye kat part tuh, saye dah clear. Sebab yg lain pun bnyak lagi nak cover.

Seriesly? Ok. So korg paham tak sekarang? Hak individu ok.

Secara jujur nye, aku sendiri tak mampu  nak tegur bab2 ataupon soal2 agama ni. So aku rase aku pon ambik pendekatan jauhkan diri jer.  Aku cume mampu doakan dalam hati walaupon nilah care yg paling lemah sekali. =) Lastly, jenis makhluk2 yg suke add2 org lain semate2 tngok org tu lawa, hot, sexy, kete besar, pakai baju mahal2. Wat The.... Akai letak kat kepala lutut ka?



:Mane tak kolot nyer, org dah bergalaksi2, ber ipad2 bagai, kau pakai Nokia 70 hengget. pastu bangge dgn torchlite kau tuh. syuhada2...



Peace yall!

No comments:

Post a Comment