Friday, April 6, 2012

pasti ade

assalamualaikum wbt. selamat hari jumaat.
Allahumma Solli A'la Sayyidina Muhammad.




Hari ni tibe2 dapat ilham nak menulis kat opis ni. Tajuk cerita kite hari ni adalah “ setiap yang berlaku pasti ade hikmahnya” pasti wehhh.

Ni ade satu citer. Hope korg dapat faham and manfaatkan betul2. Pastu pikir, betul tak ape yg kite expect “setiap yg berlaku pasti ade hikmahnya”

Ade sebuah kerajaan dulu2 ni, seorang raja dan rakyat sagt menghormati Mamanda Bendahara kerana Bendahara yg sagt tegas, berdisiplin, bijak, hormat org lain, bertolak ansur, semua yg baik2 ade kat dialah senang citer. So, mane2 Raja ni pergi, mesti bawak Bendahara ni.

Satu hari, si Raja berlatih main pedang dengan adik lelaki dia. And tak semena2, adik dia terhiris peha si Raja yg mnyebabkan luka yg amat dalam dan pedih. Raja pun jadi marah giler la kan. So Bendahara ni pun cakap “setiap yg berlaku pasti ade hikmahnya” . sebab dia tak puas hati Bendahara tuh cakap macam tuh, so dia pon perintahkan Bendahara tu kena penjara seumur hidup. Kesiannn...

Mase pon berlalu, satu hari si Raja pergi memburu dalam hutan, dia tersesat dgn kumpulan yg lain pastu di tangkap satu puak yg duk dalam hutan , Puak Busuk          ( hahahahha ). So, puak ni mngamalkan satu ritual that is, korbankan manusia untuk pemujaan. So, Raja ni tadi ditangkap nak di jadikan korban lah.

 “weh, aku ni Raja lah”

“ah, kitorg pedulik ape. Kalau betul kau tu raja, ape kau buat dalam hutan ni sorg2 takde org teman?”

“aku tersesat”

Unfortunately,  rayuan raja tuh tak di endahkan pon. So, nak dijadikan cerita, sebelum mangse korban ni di bawak ke tengah crowd, ade pemeriksaan dulu untuk memenuhi kriteria kriteria untuk di korbankan. So, bila askar2 upahan check seluruh badan Raja ni, diorg pun ternampak lah luka kat peha raja tuh.

“tuan, mangse ni tak boleh dikorbankan. Dia cacat”

So, ketua puak busuk ni bg choices kat raja.
 “aku bg kau lari dari sini sekarang and make sure takde sape dari puak aku terjumpe kau malam ni. Kalau tak, kau akan di tangkap semula”

So, raja ni pun lari lah sekuat2 hati terus sampai istana. Dia pon terus berjumpe Bendahara kat penjara. Dia citer semua yang jadi, so betul lah cedera yg dia dapat time berlatih pedang tu, memang ade hikmah.

Tapi, si raja ni curious lagi,
 “bendahara, kalau kau kate setiap bnde yg berlaku ade hikmah, ape hikmah nye kau dipenjarakan? Sebab kau dizalimi oleh aku.

So, Bendahara pun cakap “ Tuanku, kalau saya tidak dipenjara oleh tuanku, sudah tentu saya akan ikut tuanku ke dalam hutan. Sayalah org yg paling rapat dgn tuanku dan tak mungkin saya akan berpisah dgn tuanku.  Sudah pasti lah kita akan di tgkap bersama dan jika di badan tuanku ade luka, namun tidak di badan saya. Jadi, kalau tidak, saye lah yg akan menjadi mangse korban puak tersebut”

Raja pun senyum and seriesly realise that memang betul “setiap ape yg berlaku pasti ade hikmah”

So, kesimpulan dari cerita ni, kite percaye lah segala bnde, perkara, musibah, kejadian, ujian, tragedi dan ape2 keadaan yang terjadi dalam hidup kita, PASTI ADE HIKMAH NYA. Cume cepat atau lambat. Bersabar lah dalam sabar.

I love u all. Tq for reading.

No comments:

Post a Comment