Friday, October 11, 2013

Barakallah Zulhijjah =)

Assalamualaikum wbt.



Aku nak citer sket, nak ambik port ke tak terpulanglah.



Lately, mak aku tiap2 pagi takkan terlepas program tanyalah ustaz/ah kat tv9 tu tiap2 lepas subuh. So, aku yg kebanyakan masa tak join dia ( tdo le tu.. ) akan dapat info2 bile dia cter kat aku plak kemudian.



Bebaru ni, sempena masuk bulan Haji ni, program tu bnyak lah citer pasal Zulhijjah ni. Sedekah, Qurban, Aqiqah.



Ade satu bnde yg baru je aku dengan mak discover, rupa2nye, 10 hr terawal bulan zulhijjah adalah SIANG HARI YANG PALING BERKAT. Kita semua maklum 10 hari terakhir Ramadhan ( Lailatul Qadar ) adalah 10 malam yg paling berkat kan? So 10 hr awal Zulhijjah pulak adalah siang hari yg paling berkat. Berapa org dah tau perkara ni angkat tgn sekarang??



Huhu. Jahilnye aku selama ni. Tapi takpelah, dah adat kite berguru atau belajar pun, memg dr tak tau kita jadi tau kan. Klu dah tau semuanya, kita lah yang akan jadi guru pulak. Lol. =)



So, nak dijadikan cerita, aku dgn mak pon berusaha sedaya upaya make sure 10 siang hari terbaik ni berbaloi. Mak siap puasa dr 1 zulhijjah oi. Aku memang tak larat la kan… so guys, ape yg kite same2 boleh buat, bnyakkan mngaji, solat2 sunat, berzikir, dan selawat. Semoga setiap ape yg kita lakukan, terkesan di pandangan Allah. Nak sebuk pandangan org buat apa, bukan dia tentukan syurga neraka kite betul tak?? =(



Hidup ni series singkat sangat. Aku bile pikir balik pon, tak sangke dah besar, dah keje, kawen, nak dapat anak dah pun. Tapi aku piker ape yg aku ade dlm hidup ni, senang ke aku kemudian nnt?? =( Astaghfirullah Al Azim. Selagi boleh kejar amal yg kecik2, sikit2 tu, kite same2 lah kita kejar ye. insyaAllah, kita jadi org yg sentiasa beringat.

No comments:

Post a Comment