Sunday, May 8, 2011

_ T@k T@ kut Ke...??? _

ASSALAMUALAIKUM WBT.


ape khabar semua?
kali ni aku tergerak, terlintas, terpikir nak cakap tentang attitude sesetengah kaum Hawa yang aku rase tak terpikir langsung Akhirat yang dah dekat ni. baru2 nie, aku terserempak sekumpulan kaum Hawa yang keluar santai2 n seronok2 dengan kawan2 dey all. masing2 punye dressing, Masya Allah. aku yang bertutup penuh plak yang segan tengok. ( Iris yang baru nak masuk 3 tahun pun pandai cakap "malu" ) tapi dey all seolah2 bangge and seronok bile pakai camtu depan public.

ade yang berseluar pendek, which was teruk and unacceptable sangat bg aku untuk perempuan pakai in public. yang layak bwat pakai tidur kat umah sendiri je. baju takde lengan, yang patut abang or adik lelaki dia je yang boleh pakai. mak ayah dia tak marah pun tengok. Masya Allah.. seluar ketat, macam dia betul2 dah takde duit nak beli seluar lain, cukur kening. kuku n rambut plak berwarna. Na'uzu billah. yang lagi sedih tuh, aku perhatikan, diorang ni memang cantik. tapi sayang, kan? sebab hodoh di sisi agama.

pakai baju singkat, biler duduk sikit, terus nampak panties. ade setengah tuh, pakai baju bidang dada besar. saje nak menayang buah dada. Ya Allah. tak takut dosa ke..??
aku sedih dan yang paling penting sekali, takut and seram sangat, sebab aku tau, aku sendiri pun banyak salah, tapi sekurang2 nya aku perbaiki diri, and sedar dari hari ke hari. tapi bagi diorang2 ni, seolah2 takde hint pun yang diorang akan berubah. Astaghfirullah al azim. rase macam nak marah je.. tapi sebagai saudara, kita tak boleh bersifat macam tu. kita kena doakan dia and harap dia berubah. tapi, 1000 orang berdoa untuk kite pon, kalau kite memang tak nak berubah untuk kebaikan, sia2 lah.

lagi kesian, kalau ibu bapa sendiri yang tak ambik berat pasal nie. mak ayah... anak2 tu kan amanah Allah.. baik dia, pahala kita dapat. buruk dia, dosa la jawap nye. tengok mummy2 zaman sekarang ni. macam mane anak nak menutup aurat, bertudung kalau dia sendiri pun permainkan tudung? bila rasa nak pakai, pakailah. kalau tak selesa atau panas, tak payah. Ya Allah... NERAKA tu jauh beribu kali ganda lagi panas... tak takut ke.

tudung bukan untuk di bwat main. kalau nak cakap pasal tudung ni, memang macam2 lah persolan. betul tak? ade member pernah tanya kat aku " kat rumah pun pakai tudung lah?" aku senyum. and aku angguk. " kalau ade orang yang bukan muhrim aku kenalah pakai, kat rumah kan ade abg ipar. tapi kalau dia takde, tak payahlah pakai. mule2 memang tak biase, tapi kalau kita ikhlas, Tuhan tolong kita"

lagi satu yang feymes kita akan dengar, macam ni. " aku tak ready lagi, bwat ape pakai tudung kalau tak ikhlas, tunggulah satu hari nanti, hidayah sampai" kawan2, takde istilah tak sedia, tak ikhlas dalam bab yang dah memang wajib ni. same ade suke atau tak, kita wajib menutup aurat kita. itu lah persoalannya. macam mane kite nak kate kite hambaNya, seorang wanita jika zahirnya kita tak sempurna sebagai seorang perempuan pun? banyaklah membaca untuk tambah ilmu tentang persoalan agama bg wanita ni.

percayalah, kita tak cantik pun berpakaian mcam tu. tak kisahlah merah mane pun lipstick, terang mane pon baju, style ape pun rambut, brand ape kasut, rantai, gelang, jam and handbag kita, kita tetap tak cantik di pandangan Allah SWT selagi tidak menutup aurat.

dunia nak kiamat dah ni. dah macam2 tanda yang timbul, sedarlah. kalau macam tulah gaya dey all dengan permainkan agama, rase2 nye dey all ni jenis yang jage solat ker? mengaji? bersedekah? tak taulah. sesungguhnya hanya Allah yang berhak untuk menilai setiap hambaNya. teguran ntok korang, ntok diri aku jugak. seronok kita sama2 perbaiki diri ntok jadi hamba yang bertakwa and same2 masuk syurga, Insya Allah.

kalau kita rosakkan kehidupan kita di dunia, maka rosaklah juga kehidupan kita di akhirat. itu janji Allah.

No comments:

Post a Comment