Monday, February 13, 2012

cemburu.




cemburu. Maksud nye? Jeles.
Persoalannya bukan perlu ke tidak, tapi patut ataupon tak.
Ade sesetengah org ckp “mestilah kena cemburu, kan itu tande sayang.”
So, kalau aku tak sayang si polan tuh, aku tak patut cemburukan dia. Macam tu? Aku tak sayang dia, so aku tak patut cemburu kalau dia dapat result bagus, pakwe beriman, duit banyak, baju cantik, and bla bla. Yeke?
ATAU. 
Aku tak berapa kenal dia tu, so kalau ade ape2 yg aku cemburukan kat dia, kire tu peluang aku nak cemburu + mengata bukan2 + burukkan dia kat org lain sekali. Bahase org zaman sekarang, pakej. Macam tu pon bukan?
So, ape yg betul nye pasal cemburu ni?
Based atas ape yg aku bace, cube nak faham, and discover, cemburu ni sebenarnye dalam kategori nafsu. And biler ade kena mngena dgn nafsu, otometik lah die kne mngena dgn Syaitanirrajim.  Jgn tipu ye semua org, kite bukan manusia maksum, tak mungkin kita tak pernah buat salah, as well as mesti ade cemburu kite kat org lain.
Kdg2 manusia ni layan kan sgt cemburu bute tuli dia tu. So maksud nye, dia tak berserah & percaya pada Allah & takdir dia. Kalau sbnar nye kite ingat yg dunia ni sbnarnye takde makne ape2 pon ntok kite, mesti kita tak payah susah2 nak sebok jeles kat org tu kalau dia pakai Honda City, handbag Channel, make-up Dior, rumah bunga-low, pakwe/makwe 3,4 orang. Betul tak? Tapi masalah terbesar kite is, kite susah sgt nak elak kepala otak kite dari tak pk bnde2 mcm tu kan? Sebok sgt nak sebok hal org lain. Dah lah dlm hati kita sebok nak jeles pasal org lain, pastu tak sedar pulak japgi tercanang2 cerita kat kwn2. Mulut, biaselah. Dah tak pasal2 dapat dosa kat situ.
So, cemburu mcm mane yg boleh sebenarnye? CEMBURU YG MEMBAWA KE ARAH YG LEBIH BAIK TNP MNYAKITI HATI SESIAPA.
CONTOH? Syuhada ni tak berapa pandai, tapi kawan ngan si rafidah yg cerdik. Dia jeles sbb result dot tu 4 flat memanjang. So, dia usaha giler2 , tak tdo malam, sampai dia pon dapat  4 flat. Contoh plg senang. Dia cemburukan Dot kan? Tapi dia lngsung tak sakitkn hati Dot. Betul tak?
Ok, contoh no 2. Syuhada ni belajar lagi, kawan dia Dot dah kjer kat Lcct. Gaji banyak so asyik beli kasut ngan beg baru yg cantik2 jer. Dia mestilah jeles tengok, pompuan kan. So, dia tekad dalam hati dia, nak kjer bgus2, simpan duit, siap nak pergi Jimmy Choo tempah kasut sendiri. So? Jeles dia jadi motivation kan?
Nak contoh lagi? Ok, last. Syuhada duk sebilik dengan Dot kat kolej. Dia tengok dot selalu semayang awal waktu, rajin mngaji, pergi solat kat masjid, hidup dia pon bahagia je. So, syuhada ni cemburu. Tengok hidup Dot macam tu, So, dia pon tiru jugak.  Alhamdulillah, cemburu bnde yg baik kan? Takde niat2 jahat ni, tak baik taw!
Kite same2 fikir lah ye, knape lah kite sebok sgt nak jeles2 kat org lain tuh? Allah dah bg cukup kat kite kan? Bersyukur lagi penting, bonus nye, dpt pahala. Jeles2 ni, dpt dose je kalau salah care.
Lg bgus kite fikir, “ini semua kat dunia je. Buat ape lah aku sebok sgt. Takkan kekal pon. Baik aku tumpu ape yg aku nak mntak dekat ALLAH bile kat syurga nanti.” Aww. Sweet kan?
Ya Allah, aku nak masuk syurga yeh. Please...
Elok2 je dah azan maghrib. Lega nye dapat berbuka.
Assalamualaikum. Tq sebab bace. Aku sygkan korg semua. Bai.

No comments:

Post a Comment