Friday, May 18, 2012

aware.


Assalamualaikum warahmatullah wa barakatuh
Selamat hari jumaat semua. Allahumma Solli A`la Sayyidina Muhammad.

Sebenarnya hari nak kongsi satu benda lagi. Nak cakap betapa pentingnya hari2 tanamkan azam dalam diri kita untuk menjadi semakin baik dan baik.

Mulakan pagi dengan berfikiran positif dan sematkan dalam hati “harap aku sabar dengan ape pon yang jadi hari ni, insyaAllah”

Kadang2 kita sebagai manusia biasa ni tak merancang pun untuk marah2 , ape lagi cri gaduh and sakitkan hati org lain. kan? Tapi bnde2 mcm ni terjadi luar jangkaan kita. Contohnya, da bngun awal2 pagi nak siap2 gi keje sumer, tibe2 stuck dalam heavy jammed yg buat kite lambat sampai opis. Tak pasal2 kena marah ngan boss, terus otomatik spoilt mood kita kan? So tak semena2 nak buat kerja lain pon terus tak best dah. Dahtu, org sekeliling yg tak bersalah pun habis kita taknak layan. Dengan kerja2 yg bertimbun pulak, terus lah rosak satu hari kita tu. Rugi laaaa....

Have we ever noticed that di sebalik kebengangan and kemarahan kita tuh, theres a THING yang melompat2 terkinja2 kegembiraan?  Nak tau sape? Syaitanirrajim.

Seawal2 pagi lagi bila kita dah bukak mate, setan ni akan berusaha supaya kita takkan menjadi org yg baik. Tak boleh guna cara A, dia corner ikot jalan B pulak. Macam2 care lah dia buat supaya kita ni tak jadi muslim/ah yg baik. Kalau kita tergolong dalam group yg tak aware dngan perkara2 cmni, rugi la... so make sure kita selalu ingat yg apabila setiap perkara tak elok atau tak baik datang approach kita, banyakkan istighar, tolong lah bersabar.. dan sangat penting untuk kita berfikiran positif. Barulah boleh elak sangka2 buruk nie. Kalau kita bia satu perkara membelenggu kita, macam mane perkara2 baik yang lain nak masuk? So, lepaskan perkara2 buruk tu.

Walaupon seawal pagi lagi kereta kita dah dilanggar lari oleh mat rempit yg tak bertamadun, jgn di sebabkan satu kejadian tuh, kejadian2 yang lain dalam hari kita, kita dah malas nak enjoy. =) we faced so many amazing things in our daily life act, so teruskan untuk menikmati kehidupan kita kat dunia ni tanpa mengikut hasutan2 syaitan yang sangat inginkan kita untuk bergaduh, bermuram durja, bersengketa, berdengki2, and bla bla..

Selalu lah pujuk2 hati tu ye. Jgn ikutkan sgt rase benci, marah tu. Ingat. Tu semua Syaitan. Benci kat Syaitan kan? So, buktikan. Kalau kita marah2, maksud nya kita sokong dia. Nauzubillahi min zalik.


Hari2 jadi baik ok. insyaAllah, aman, tenang, dan bahagia. =) lastly, i shared a tips, Senyumlah selalu. Kepada sesiapa pun, di mana2 pun, ape2 keadaan pun. Tiap2 kali kita senyum kepada org lain, secara tak langsung mencetuskan prasangka baik di dalam hati masing2, meraung2 lah semua Syaitan yg ade sekeliling kita tu. =) padan muka Setan.

No comments:

Post a Comment