Wednesday, May 2, 2012

keypoint.



Pernak tak kite tertanya2 sebnau nye dalam hidup ni, ape titik yg mentukan same ade kite dah dikire berjaya atau belum?
Org kaye ade yg berjaya. Org miskin ade yg berjaya. Orang yg gagal ade yg berjaya. Org yg berjaya terus berjaya dengan jayanya.

Tapi, ape sebenarnye requirement atau guide yg kite nak point untuk kate dia tu berjaya?

Kereta besar? Banglo 3 tingkat? Travel 2 kali seminggu?  Ape lagi?

so basically, untuk tau ataupon at least mngukur kejayaan seseorang, adalah  dengan kesungguhan dia untuk sentiasa menambah pengetahuan, meningkatkan prestasi and berubah menjadi yg lebih baik. Yes! Thats it! BERUBAH MENJADI YANG LEBIH BAIK.  Itulah org yg berjaya.

Ondaway ke Klang kemarin, aku dengar IKIM.FM time magreb tuh. Cakap pasal titik penentu kejayaan ni lah.

Mcm mane seorg perempuan ( contoh lah ) mengambil mase yang amat panjang dalam hidup dia untuk sambung belajar. Tadika, sekolah rendah, sekolah menegah, universiti, degree, master, phd and sampai lah ke tua...

Kemudian satu hari kakak dia bersuara “akak tumpang simpati lah dgn kau ni.. tak sangke kau sgup susahkan hidup kau bertahun2 untuk belajar” ( kalau akak aku yg cakap macam ni, memang aku suruh mak aku sumpah dia jadi peti ais je. =)

So, berjaya nya si adik ni tadi sebab dalam hidup dia terus menerus menuntut ilmu dan membuat perubahan agar menjadi lebih baik. Sentiasa ingin mengetahui dan menambah ilmu yg ade. Sedangkan si kakak telah mencapai satu titik kepuasan pada diri dia sendiri dan membuatkan dia berhenti mencari, menggali, dan meneroka dunia ni. Itulah contoh org yg gagal. Org yg mudah berpuas hati dgn ape yg dia ade dalam hidup dia sedangkan realiti nya, masih bnyak yg dia tak tahu.

So, kesimpulan dia. Kalau seseorang tu mempunyai tahap kemampuan yang lebih dari org lain, asalkan dia terus berusaha, dia adalah org yg berjaya.

Kalau seseorang tu hidup susah sekalipon asalkan dia berusaha untuk menjadi lebih baik lagi dia tetap org yg berjaya.

Tapi org kaye yg berhenti untuk berusaha menjadi yg lebih baik, dia adalah org yg gagal. Dan org susah yg juga tidak berusaha untuk menjadi lebih baik, juga org yg gagal.

Tak kesahlah kat gred mane, takuk mane, level mane pun kite berada, asalkan memang kite berusaha untuk terus menerus menjadi yg lebih baik ( duniawi & ukhrawi of course ) , kita sebenarnye adalah org yg berjaya. Kesusahan dan kesenangan hidup yg sibuk kita banding2kan tu semua sebenarnye kerja Allah. So, takde istilah org yg kaye berjaye, org yg miskin gagal. Itu TAKDIR tahu!

semoga kita menjadi org yg berjaya di dunia dan akhirat. Amin.

No comments:

Post a Comment