Monday, May 7, 2012

badly hurt.


Sudah jatuh, ditimpa tangga. Familiar dengan ayat ni kan?

Maksud dia, dah dapat kesusahan, pastu ditimpa kesusahan yg lain pulak. Berganda2 lah kesusahan tu jadi nya.

Tipulah kalau perkara2 mcm nie tak pernah jadi dalam hidup korang semua. Tapi.. kalau seriously tak pernah, memang aku je lah org yg malang dan kurang bernasib baik kat dunia ni.

Dah lah dah jatuh, sakit dia Nauzubillah nak tahan. Lepas tu ditimpa tangge pulak, terus tak bermaya rase nya. Besar betul dugaan yang Allah bg nie.

Bila masalah datang, aku jarang melatah. Yg aku perasan, aku akan banyak keluar.. maksud aku, jalan2, pergi jogging kat taman, makan2, tengok wayang.. jumpe kawan2, sembang.. then tension or stress tu skit2 akan hilang.. kalau duk rumah, aku akan rase teperuk. Then buat aku tak boleh lupa masalah tu.. so aku tak suka kalau masalh tu bwat aku tension and then tak pasal2 semua org kat rumah tuh yg tak bersalah terpaksa kena tempias dia jugak.

 Pernah sekali aku ade masalah kat Kolej. Biler balik rumah, satu hari aku tarik muka dengan mak. Langsung tak bercakap dgn adik, ngangah, and ape yg aku bwat cume duduk layan movie kat laptop dalam bilik sorg2 sampai malam.  Pastu aku terpikir “ape salah mak? Ape adik dah buat kat aku? “ sangat tak berhati perut aku sakitkan hati mak macam tu kan? So.. dats y kalau ade masalah, aku suka keluar.. itu rasional dia. Meanwhile, aku tak nafikan kalau memang time tu aku ade kat rumah, aku solat lah.. bnyakkan mengaji dan berzikir. Dengan zikir kan hati jadi tenang..

Cume bebaru ni, masalah nampaknya sgt suka datang and hadir and jenguk diri aku. Tak setel yg satu ni, datang satu yg lain. so buat aku rase sgt sedih, kecewa, dan tak bermaya. O Allah, please...  jgn lah kau timpa lagi masalh dalam hidup aku sebelum aku setel kan dulu yg mane ade ni. Please.. aku merayu sgt.

Untuk sesiapa je yg melibatkan aku dengan masalah ni secara langsung ataupon tak langsung. Percayalah, aku cuba sebaik mungkin untuk memaafkan. And how i wish that i have short term memory so that i can forgive and forget.  Perkara terjadi ade alasan dia. Manusia buat salah, pun ade alasan dia. Either its too good, or too bad.  

Sadly, aku yg terpaksa diheret dengan masalah2 nie sgup berdepan and cuba terima hakikat sebaik mungkin tapi org lain boleh bg alasan “malu?” untuk berdepan hakikat kesalahan dia sendiri..

(*,^) tau tak kalau kita bwat salah, org akan pandang rendah pada kita? Itu lumrah. Tapi kalau kita bwat salah dan biarkan salah tu terus mnghantui kita, itu bodoh.  


No comments:

Post a Comment